تبلیغات
زمان سرعت - فورد موندئو 2015
 
درباره وبلاگ


ماشین شروع به حرکت کرد دوباره تو راهیم، تو جاده ها . تایر چپ ماشین رود خط سفید جاده بود صدای اگزوز تو گوشم فقط می خواستم برم...





مدیر وبلاگ : بهزاد میری
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
زمان سرعت
در جاده
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
شنبه 5 مهر 1393 :: نویسنده : بهزاد میری
رؤسای فورد می‌گویند که فورد موندئو، در حال حاضر تکنولوژیک‌ترین خودروی پیشرفته این کمپانی در اروپا محسوب می‌شود. این خودرو قرار تا پایان امسال برای فروش در دسترس قرار گیرد. در این خودروی خانوادگی جدید، طیف مختلفی از تکنولوژی‌ها و تجهیزات و پیشرانه‌ها ارائه می‌شود که در بین پیشرانه، یک موتور دیزل قدرتمند دیده می‌شود که از لحاظ مصرف بهینه‌سازی مصرف سوخت سرآمد این خط تولید خواهد بود.
در ادامه سیاست‌های «ساخت مدل‌های جهانی» فورد، مدل موندئو نیز سرانجام به فرم چهار در، پنج در یا استیت و البته در اروپا عرضه خواهد شد. قیمت این مدل هنوز تأیید نشده ولی انتظار می‌رود در حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار پوند باشد. فورد ابتدا از موندئو در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۲ رونمایی کرده، ولی برای نمایش آن برای مشتریان اروپایی تا نمایشگاه پاریس همان سال صبر کرده بود. در آن زمان، قرار بود که این خودرو اوایل سال ۲۰۱۳ عرضه شود؛ ولی این تاریخ به دفعات عقب افتاد. با این حال، معادل امریکایی موندئو که فورد فیوژن نامیده می‌شود، در حال حاضر در بازار حضور دارد.

پیشرانه‌ها و هیبرید جدید

موندئو در ابتدا دارای یک موتور ۲ لیتری TDCi دیزل با دو حالت تیون ۱۴۸ یا ۱۷۸ اسب‌بخاری خواهد بود. این موتور توربو دارای یک بلوک بهینه‌سازی شده، یک سرسیلندر جدید و طراحی جدید انژکتور و یک سیستم به دام انداختن NOX برای اگزوز است. هر یک از این دو موتور می‌توانند با آپشن دیفرانسیل تمام چرخ متحرک فورد همراه شوند؛ سیستمی که در مواقع لزوم و زمانی که احساس کند خودرو با کمبود کشش همراه است، سیستم دیفرانسیل جلو را به صورت تمام‌چرخ متحرک درمی‌آورد. این سیستم به صورت پیوسته در فواصل ۱۶ میلی‌ثانیه چسبندگی بین چرخ و سطح جاده را اندازه می‌گیرد و می‌تواند در بازه ۱۰۰ میلی‌ثانیه مقدار نیروی ورودی به هر چرخ را تنظیم کند.

موتورهای بنزینی اولیه شامل یک موتور ۱/۵ لیتری اکوبوست ۱۵۸ اسب‌بخاری با آلودگی ۱۳۴ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر و یک موتور ۲ لیتری اکوبوست با دو نوع تیون ۲۰۰ و ۲۳۷ اسب‌بخار می‌شوند. یک مدل صرفه‌جو از موندئو با عنوان «اکونتیک تکنولوژی» در دسترس قرار می‌گیرد که از یک موتور ۱/۶ لیتری دیزلی استفاده خواهد کرد. کمپانی سازنده انتظار دارد تا آلودگی این خودرو در حدود ۹۴ گرم در هر کیلومتر باشد.

موندئو هیبرید اولین فورد هیبریدی است که قرار است در اروپا ساخته شود. خط تولید این مدل در کنار مدل‌های دیزلی و بنزینی موندئو در کارخانه فورد، واقع در والنسیای اسپانیاست. موندئو هیبرید از باتری‌ها، نرم‌افزارهای کنترل و سیستم انتقال قدرت پیوسته‌ای استفاده می‌کند که توسط خودِ فورد توسعه داده شده است. پیشرانه این مدل متشکل از یک موتور ۲ لیتری بنزینی هماره با دو موتور الکتریکی که یکی برای تولید قدرت استفاده می‌شود و یکی دیگر شارژ باتری را فراهم می‌کند. موندئو هیبرید از یک پکیج باتری لیتیومی ۱/۴ کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد. فورد برای موندئو هیبرید، میزان آلودگی ۹۹ گرم در هر کیلومتر را اعلام کرده است.

اوایل سال ۲۰۱۵ یک موتور سطح بالای ۲ لیتری TDCi دیزل با قدرت ۲۰۷ اسب‌بخار و ۴۵۰ نیوتن‌متر از ۲۰۰۰ دور بر دقیقه به لیست پیشرانه‌های فورد موندئو اضافه می‌شود. البته فورد هنوز مقدار دقیق مصرف سوخت یا آلودگی این موتور جدید را مشخص نکرده، ولی می‌گوید که میزان دی‌اکسید کربن «به نحو چشمگیری» کاهش یافته است؛ حداقل نسبت به موتور ۲/۲ لیتری قبل TDCi با قدرت ۱۹۷ اسب‌بخار که ۱۵۹ گرم در هر کیلومتر تولید می‌کرد.

گزینه‌ی دیگری که در اوایل ۲۰۱۵ به پیشرانه‌ها اضافه می‌شود، یک موتور یک لیتری اکوبوست بنزینی است. در مقایسه با استفاده از آن در مدل‌های فوکوس و فیستا، سازوکار موتور به شکلی بهینه‌سازی شده تا برای یک خودروی بزرگ‌تر نیز مناسب باشد. این موتور ۱۲۳ اسب‌بخار قدرت خواهد داشت و ۱۱۹ گرم آلودگی در هر کیلومتر تولید می‌کند.

تکنولوژی و تجهیزات

این اولین موندئویی خواهد بود که از سیستم دستیار الکترونیکی فرمان استفاده خواهد کرد. وزن فرمان نسبت به حالت‌های «کامفورت»، «نرمال» و «اسپورت» که توسط سیستم کنترل دامپینگ پیوسته برای شاسی اعمال می‌شود، تغییر وضعیت خواهد داد. مهندسی فورد تفاوت زیادی را بین حالت‌های مختلف تنظیمات شاسی ایجاد کرده است.

موندئو یک مجموعه ابزارهای دیجیتال-آنالوگ همراه با طراحی پیرامون کنسول وسط دارد. همچنین امکاناتی چون فرمان تنظیم‌شونده با حافظه، درب عقب خودکار، گرم‌کن برای فرمان، گرم‌کن و خنک‌کننده صندلی با عملکرد ماساژ در دسترس قرار دارند. در همین حال، یک صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی رانندگان را قادر می‌سازد که تلفن همراه، برنامه‌های سرگرمی، سیستم‌های کنترل هوا و راهبری با یک زبان محاوره‌ای به صورت صوتی کنترل کنند. سیستم MyKey به صاحبان موندئو اجازه می‌دهد که سیستم ایمنی خودرو را تنظیم کنند، جلوی تماس‌های ورودی را بگیرند و سرعت حداکثر را محدود کنند؛ و همچنین حداکثر صدای سیستم صوتی را کاهش دهند.

همچنین موندئو اولین مدل فورد در اروپاست که از نوربالای انطباقی LED استفاده می‌کند. سیستم نور خودرو زاویه نوربالا و شدت نور آن را نسبت به سرعت خودرو، شرایط نور پیرامونی، زاویه فرمان، فاصله تا خودروی جلویی و فعال‌بودن برف‌پاک‌کن‌ها تنظیم می‌کند.

در موندئوی جدید، یک تکنولوژی جدید تشخیص عابر پیاده به کار برده شده که می‌تواند صدمات ناشی از تصادف را در سرعت‌های پایین‌تر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت کاهش دهد. سیستم «تشخیص عابر پیاده» بخشی از پکیج ایمنی دستیار پیش از برخورد است که از یک دوربین در شیشه‌ی جلوی خودرو و یک رادار در سپر برای تشخیص بدن عابرپیاده استفاده می‌کند. در همین حال، این سیستم به یک پایگاه داده از اشیای موجود در مسیر متصل است.

از پکیج ایمنی «دستیار پیش از برخورد» شامل مواردی مانند ترمز هوشمند نیز می‌شود که به صورت اتوماتیک برای جلوگیری از صدمات بیشتر ترمزگیری می‌کند. تکنولوژی دیگری مانند «تشخیص فاصله» نسبت به فاصله گرفتن بیشتر از خودروی جلویی به راننده هشدار می‌دهد. سیستم کروز کنترل انطباقی، نگه‌داشتن خودرو بین خطوط و تشخیص علائم ترافیکی از دیگری امکانات ارائه شده در این پکیج هستند.

موندیو اولین خودرو در کلاس خود است که از کمربندهای ایمنی با ویژگی انبساط سریع (در عرض ۴۰ میلی‌ثانیه) در هنگام تصادف بهره می‌برد. این کمربندها با انبساط خود نیروی تصادف را ۵ بار بیشتر از کمربندهای معمولی در ناحیه بدن پخش می‌کنند.

سواری، هندلینگ و راحتی

موندئو اولین مدل فوردی خواهد بود که از تنظیمات انتگرال لینک جدید برای تعلیق عقب استفاده می‌کند؛ سیستمی که گفته می‌شود شبیه به سیستم‌های مورد استفاده در آئودی و ب‌ام‌و است. با استفاده این سیستم تعلیق، راحتی بیشتری در داخل کابین ایجاد شده است. در همین حال، سختی جانبی برای کنترل فرمان و هندلینگ حفظ شده است. این سیستم به چرخ‌ها اجازه می‌دهد در برخورد با ناهمواری‌ها به سمت عقب حرکت کنند. در نتیجه جذب ضربات ناشی از جاده بهتر شده و سواری آرام‌تر و با نویز کمتری ایجاد می‌شود.

البته فورد می‌گوید که کاهش نویزها در کنار سیستم تعلیق عقب جدید، ناشی از مصالح عایق صدا و کاهش تعداد روزنه‌ها در بدنه نیز بوده است. همچنین ضخامت شیشه عقب نسبت به موندیوی قبلی ۰/۴ میلی‌متر افزایش یافته و سر و صدای ترافیک را برای سرنشینان عقب کاهش داده است. عایق‌های صدای محفظه موتور نیز از فایبرگلاس به فوم تغییر یافته‌اند تا علاوه بر کاهش ۱/۵ کیلوگرم از وزن خودرو، بین ۱/۵ تا ۲ دسی‌بل از نویز موتور به داخل کابین کاهش یابد.

پلتفرم و ساختار

موندئوی جدید ۴/۸ متری از لحاظ ظاهری شبیه به مدل قبلی است. این مدل شاید اندکی ارتفاع کمتری داشته باشد، ولی روی همان فاصله محوری ۲۸۵۰ میلی‌متری می‌نشیند. ساختار بدنه موندئو از ۶۱ درصد فولاد با استحکام بالا تشکیل شده است. ستون‌های جلو و عقب در کنار ریل‌های سقف از جنس فولاد با استحکام بالا تحت پروسه‌ای به نام «هیدروفرمینگ» تولید شده‌اند. در هیدروفرمینگ از سیال هیدرولیک با فشار بالا برای ایجاد اشکال پیچیده در مصالح استفاده می‌شود. در نتیجه نسبت مقاومت به وزن و سختی خمشی بالاتری برای مصالح ایجاد می‌شود.


همچنین یک ساختار داخلی درب عقب برای مدل‌های چهار و پنج در باعث شده تا وزن این قسمت نسبت به ساختارهای معمولی فولادی به نصف کاهش یابد. سپر جلوی این خودرو از زنوی (Xenoy) که مصالحی حاصل از پلاستیک بازیافتی است و می‌تواند تا ۳۸ درصد از انرژی جلوی خودرو را به خود جذب کند؛ در نتیجه از شدت صدمات به عابران پیاده در هنگام تصادف کم می‌کند.











نوع مطلب : اخبار، فورد، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 18 مرداد 1396 09:02 ق.ظ
Simply desire to say your article is as astonishing. The clearness for your publish is just cool and i can suppose you're knowledgeable in this subject.

Well with your permission allow me to clutch your feed to stay
updated with coming near near post. Thanks 1,000,000 and please continue
the gratifying work.
جمعه 25 فروردین 1396 03:48 ق.ظ
Fantastic site. Lots of useful info here. I'm sending it to
a few pals ans also sharing in delicious. And obviously, thank you for
your effort!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر